ECC RDIMMs till en Dell Workstation, beöver en Server-RAM-nörd ;-)

Permalänk
Medlem

ECC RDIMMs till en Dell Workstation, beöver en Server-RAM-nörd ;-)

Hej

Scenariot är som följer.
Jag har en Dell Workstation T5820 med en Intel Xeon W-2255. Idag bestyckad med 4x16Gb Hynix PC4-23400 DDR4 2933MT/s 2Rx8 ECC minnen (HMA82GR7JJR8N-WM). Har alltså 4 platser kvar att leka med. Min tanke är att addera eller byta helt mot 4x32Gb, alternativ 4x64Gb.
Antar att Dells workstations kan vara ganska kräsna på vad man stoppar i så därav mina frågor.

1. Vilka minnen skulle kunna passa mina behov?
2. Vart kan jag köpa dessa minnen?
3. Kan jag köra både 16 och 32 Gb moduler alternativt 16 och 64 Gb moduler?
4. Hur noga är det med ranken, nått man behöver tänka på?

Har byggt ihop datorer i konsument segmentet i mer än 20 år så det kan jag bak och framlänges, på fyllan och med bakbundna armar men när det kommer till server/workstation hårdvara så är jag väldigt grön. Har bara för mig att RAM kompatibilitet, särskilt med Dell produkter, kan vara knepigt.

Hjälp en gammal nörd som är ute på nytt vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazchi:

Hej

Scenariot är som följer.
Jag har en Dell Workstation T5820 med en Intel Xeon W-2255. Idag bestyckad med 4x16Gb Hynix PC4-23400 DDR4 2933MT/s 2Rx8 ECC minnen (HMA82GR7JJR8N-WM). Har alltså 4 platser kvar att leka med. Min tanke är att addera eller byta helt mot 4x32Gb, alternativ 4x64Gb.
Antar att Dells workstations kan vara ganska kräsna på vad man stoppar i så därav mina frågor.

1. Vilka minnen skulle kunna passa mina behov?
2. Vart kan jag köpa dessa minnen?
3. Kan jag köra både 16 och 32 Gb moduler alternativt 16 och 64 Gb moduler?
4. Hur noga är det med ranken, nått man behöver tänka på?

Har byggt ihop datorer i konsument segmentet i mer än 20 år så det kan jag bak och framlänges, på fyllan och med bakbundna armar men när det kommer till server/workstation hårdvara så är jag väldigt grön. Har bara för mig att RAM kompatibilitet, särskilt med Dell produkter, kan vara knepigt.

Hjälp en gammal nörd som är ute på nytt vatten.

Som jag nämnde i någon annan tråd alldeles nyligen så är ett enkelt "fusk" vad gäller märkesdatorer att gå till någon modultillverkares sida och se vad de föreslår för moduler till just den modellen.

T.ex. https://www.kingston.com/en/configurator

Som då leder till https://www.kingston.com/en/memory/search/model/97345/dell-al... där man finner både spec och konkreta artikelnummer att jaga rätt på.
(I detta fall finns datormodellen i flera utföranden, så du får som det står i texten titta på RDIMM om du nu har varianten baserad på Xeon W, de andra är för varianter med Core X)

Artikelnumren hittar du typiskt sedan genom Prisjakt eller liknande. Exvis https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5324043 (KTD-PE432/64G)

Går säkert att köpa dyrare minnen från Dell också, men skulle föreslå denna metod om du inte själv vet vad som passar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Jag var inne på samma spår och hittade också Kingstons sida men sen läste jag nån support tråd att man skulle hålla sig borta från Kingston i Dells datorer. Klart bara en mans tycke på internet, men det sätter ju troll i huvudet.
Försökte hitta motsvarande 32Gb modul från Hynix, men det var inte lika lätt. Finns så många moduler som är enligt spec identiska så man undrar såklart.
Sen är jag inte rädd för beggagnat, men de sidor inom EU (mest tyskar) som säljer begagnad serverhårdvara är inte jättesnabba på att svara på kompabilitetsfrågor när man bara vill köpa lösa produkter.

Men tittar man då på exempelvis Micron minnen och specen så ser man att man modellnummer kan skilja utan att specen gör det eller att det skiljer på Rank. Alla är säkert kompatibla, men kan man få problem när man blandar dessa minnen med andra.

MTA36ASF4G72PZ-3G2R1R
DDR4-3200MT/s • 32GB Module Capacity • 8Gb Die Density • RDIMM • 2 Rank x 4 • PC4-25600 • CL=22 • Ext Timing 22-22-22 • 1.2V • ECC • Single

MTA36ASF4G72PZ-3G2R
DDR4-3200MT/s • 32GB Module Capacity • 8Gb Die Density • RDIMM • 2 Rank x 4 • PC4-25600 • CL=22 • Ext Timing 22-22-22 • 1.2V • ECC • Single

MTA18ASF4G72PZ-3G2R
DDR4-3200MT/s • 32GB Module Capacity • 16Gb Die Density • RDIMM • 1 Rank x 4 • PC4-25600 • CL=22 • Ext Timing 22-22-22 • 1.2V • ECC • Single

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazchi:

Tack för svaret!

Jag var inne på samma spår och hittade också Kingstons sida men sen läste jag nån support tråd att man skulle hålla sig borta från Kingston i Dells datorer. Klart bara en mans tycke på internet, men det sätter ju troll i huvudet.
Försökte hitta motsvarande 32Gb modul från Hynix, men det var inte lika lätt. Finns så många moduler som är enligt spec identiska så man undrar såklart.
Sen är jag inte rädd för beggagnat, men de sidor inom EU (mest tyskar) som säljer begagnad serverhårdvara är inte jättesnabba på att svara på kompabilitetsfrågor när man bara vill köpa lösa produkter.

Men tittar man då på exempelvis Micron minnen och specen så ser man att man modellnummer kan skilja utan att specen gör det eller att det skiljer på Rank. Alla är säkert kompatibla, men kan man få problem när man blandar dessa minnen med andra.

MTA36ASF4G72PZ-3G2R1R
DDR4-3200MT/s • 32GB Module Capacity • 8Gb Die Density • RDIMM • 2 Rank x 4 • PC4-25600 • CL=22 • Ext Timing 22-22-22 • 1.2V • ECC • Single

MTA36ASF4G72PZ-3G2R
DDR4-3200MT/s • 32GB Module Capacity • 8Gb Die Density • RDIMM • 2 Rank x 4 • PC4-25600 • CL=22 • Ext Timing 22-22-22 • 1.2V • ECC • Single

MTA18ASF4G72PZ-3G2R
DDR4-3200MT/s • 32GB Module Capacity • 16Gb Die Density • RDIMM • 1 Rank x 4 • PC4-25600 • CL=22 • Ext Timing 22-22-22 • 1.2V • ECC • Single

Vill bara poängtera att själva grejen inte var Kingston specifikt, utan mer processen.
Du kan förstås välja en annan modultillverkare men applicera samma metod.
Exempelvis då https://www.crucial.com/upgrades som startpunkt för Crucial, så landar du på https://www.crucial.com/compatible-upgrade-for/dell/precision...

Antar att du kanske gjort något sådant för att hitta modulerna du nämner här.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ja, precis så gjorde jag.
Jag förstår processen men utfallet var att jag ändå ställs med alternativ och fler frågor.

Vad vinner/förlorar jag på 1Rx4 kontra 2Rx4?
Kan jag få problem om jag kör 2Rx8 på den andra minneskanalen?
Är det enda säkra alternativet att köra med 2Rx8 på alla moduler?

Googlar som en tok, men för varje artikel eller tråd jag läser så blir jag mer osäker på kompatibilitet.
Det är mycket som är i stil med, "-Man kan, men det är inte optimalt" eller "Det kan fungera, men det kan också inte göra det.".

Om både minne A och minne B är kompatibelt så verkar det inte betyda att minne A tillsammans med minne B är kompatibelt.
Så kan det iofs vara i konsumentdatorer med men informationen verkar vara enklare att hitta där, eller iallafall tillgänglig för konsumenter.

Jag kan leva med en viss prestandaförlust om det är till förmån för ett bättre pris. Skillnaderna verkar ändå vara väldigt små. Vad jag inte kan leva med är att man får stabilitetsproblem.

Tack för att du tar dig tid att svara.